Recomandare carte – Mindset

In Comunitate by A.B.B1 comentariu

Mindset
Titlu original: Mindset: The New Psychology of Success
Titlu în limba română:  Mindset. O nouă psihologie a succesului
Autor: Carol S. Dweck
Traducător: Simona Karner
Pagini: 384
Dimensiunea:   13,0 x 20,0 cm
Editura: Curtea Veche Publishing
Data apariției: 2006 (în România, 2017 – Editia a II-a )
Categoria: Dezvoltare personală, Psihologie, Tehnici de management
Disponibilă pe: eMag.ro , carturesti.ro

Carol S. Dweck este predă psihologia la Universitatea Stanford și este celebră pentru cercetările sale despre succes, motivație și dezvoltare personală. A ținut cursuri și la Universitățile Columbia și Harvard, precum și în nenumărate alte instituții din lume și a primit un post la American Academy of Arts and Sciences. Este autoarea volumului științific „Self-Theories: Their Role in Motivation, Personality and Development„. Această lucrare a fost desemnată Cartea Anului de World Education Federation. Cărțile sale au fost, în general, recenzate în publicații de renume, precum: „The New Yorker„, „Time„, „The New York Times„, „The Washington Post” și „The Boston Globe„.

Cartea „Mindset„, vorbește despre concepțiile pe care ți le formezi în ceea ce privește capacitatea ta de a progresa, despre modul în care, prin hărnicie și perseverență, putem ajunge să avem o viață de succes.

Mindset” începe cu un citat:

„O simplă părere despre tine însuți îți poate influența o mare parte din viață”. Fiecare convingere îți poate influența modul în care percepi realitatea. Cu alte cuvinte, tu alegi ideile în care crezi, fapt care te determină să îți reprezinți mental lumea în funcție de acestea. Astfel ai puterea de a-ți limita potențialul său de a obține succesul mult dorit. Asta ne duce cu gândul la un alt citat motivațional celebru, aparținând lui Henry Ford: „Dacă tu crezi că nu poţi, ai dreptate. Dacă tu crezi că poţi, din nou, ai dreptate”

Toate acțiunile noastre depind de aceste convingeri. Gândurile nu au un caracter pasiv. Ele sunt dinamice deoarece te fac să acționezi într-un anumit fel iar rezultatele au la rândul lor un impact asupra acestor convingeri, totul petrecându-se într-o buclă.

Din testele realizate de scriitoare, reiese că, mentalitatea poate fi de două feluri: flexibilă sau rigidă.

Oamenii cu o mentalitate rigidă cred că trăsăturile lor fundamentale sunt un dat şi nu le pot îmbunătăţi. Acesti oameni simt nevoia să-şi dovedească întotdeauna calităţile faţă de ei şi de ceilalţi, caută validare,  în loc să caute să se dezvolte. Ei mai cred că, pentru a obţine succesul, este suficient să ai talent şi nu trebuie să depui niciun alt efort.

Oamenii cu mentalitate flexibilă sunt de părere că-şi pot dezvolta calităţile prin efort şi dăruire. Pentru ei, talentul, sau diferite abilități înnăscute, reprezintă doar un punct de plecare pentru dezvoltarea lor personală.

Din cartea „Mindset” reiese că oricine poate să-şi schimbe gândirea din rigidă în flexibilă, astfel încât să reuşească în viață.

Studiile realizate de Carol S. Dweck arată că în general convingerile tale despre succes provin din modul în care ești evaluat de cei din jur. Dweck a descoperit că atunci când studenții sunt lăudați pentru trăsăturile lor și nu pentru efortul depus, aceștia vor favoriza mai mult mentalitatea fixă întrucât nu vor profita de oportunitățile care apar pentru a nu risca să le schimbe părerea celor care le-au dat inițial un feedback pozitiv.

De exemplu, Carol S. Dweck, prezintă un experiment în care două grupe de studenți au adoptat două moduri opuse de a vedea experimentul în care fuseseră implicați: cei cărora li s-a adus laude pentru efortul lor, au asociat testele cu depunerea de efort, cu munca. Acești studenți asociau succesul sau eșecul lor cu munca depusă. Deci, dacă voiau mai multe rezultate, o puteau face într-un singur fel: muncind din ce în ce mai mult până deveneau mai buni, autodepășindu-se. Conform experimentului, această manieră de abordare a lucrurilor dovedea că ei erau într-o mentalitate de evoluție și creștere. Acești studenți se încadrau într-o mentalitate flexibilă.

Cei din grupa a doua, au fost lăudați pentru inteligența lor înnăscută, deci pentru o calitate pe care o primiseră de-a gata, fără să muncească. Așa că ei au asociat examenele cu inteligența lor. Prin urmare, dacă aveau rezultate bune era pt că erau deștepți. Iar dacă aveau eșecuri însemna că ori erau proști, ori era ceva în neregulă cu examenele. Dar nu puteau îmbunătăți nimic, nu puteau face nimic ca să evolueze, se complăceau în situație. Erau într-o mentalitate fixă, așa cum spune autoarea.

Cei care au mentalități fixe nu cred că pot deveni mai buni, ca urmare încearcă să găsească vinovați pentru eșecul lor, revoltându-se pe situația în care au ajuns. Oamenii cu mentalități fixe/rigide, folosesc expresii și fraze de genul: „Sunt un idiot„, „Nimeni nu mă intelege„,  „Viața e de cacao„, „Sunt prost„, „Mie nu mi se întâmplă nimic bun„, „Sunt un ratat„, „Nu merită să mă implic„, plus multe alte expresii în aceeași notă. Oamenii cu o mentalitate rigidă consideră că efortul îi face să pară proști și anulează inteligența lor înnăscută, ocolesc provocările, renunță ușor, consideră feedback-ul negativ drept un atac la propria persoană, văd realizările altora ca o amenințare pentru el însuși, vor mereu să pară inteligenți, considerând abilitățile/talentele ca fiind ceva fix, care nu poate fi dezvoltat. Acești oameni pierd timpul așteptând ca pesoanele din jurul lor să le confirme că sunt într-un anumit fel. Ei caută prieteni și parteneri care doar le alimentează încrederea în sine și îi ocolesc pe cei care îi provoacă să se dezvolte. Astfel, ei caută să își ascundă slăbiciunile, nu să încerce să le depășească. O concluzie ar fi că persoanele cu o mentalitate rigidă nu prea cred în perseverență.

Mindset. O nouă psihologie a succesului

Cei care au o mentalitate flexibilă sunt mai optimiști și se imaginează ca fiind într-o continuă evoluție și învățare, fiecare eșec fiind o lecție din care au învățat ceva, care i-a ajutat să se îmbunătățească și să evolueze ca persoane. Acest tip de oameni nu inventează explicații pentru propriile eșecuri, ci caută să descopere ce anume i-a făcut să dea greș și cum pot remedia situația. Cei cu o mentalitate flexibilă spun: „Nota asta slabă pe care am primit-o îmi spune că trebuie să muncesc mai mult și am restul semestrului ca să-mi ridic media generală„, „Vreau ca partenerul meu să mă determine sa fiu mai bun, să mă încurajeze să învăț lucruri noi”, „Oricum ai fi, poți oricând să te schimbi în mod substanțial” etc. Acești oameni văd efortul ca fiind drumul către dezvoltare și evoluție personală, sunt atrași de provocări, nu se dau bătuți, învață din criticile primite și nu se supără când le primesc, caută învățăminte și inspirație în realizările altora, considerând abilitățile ca pe ceva ce poate fi dezvoltat. Ei cred că trăsăturile personalității pot fi schimbate dacă cred asta și depun efort. Mentalitatea flexibilă sau „mindsetul evoluției” îți permite să cauți mereu noi oportunități de dezvoltare. Modul acesta de abordare este mult mai flexibil deoarece presupune să crezi că potențialul tău este infinit și că nu este limitat de trăsăturile cu care te-ai născut; ele pot fi schimbate în așa fel încât să poți evolua în funcție de cum îți dorești tu.

O mentalitate rigidă înseamnă să judeci și să crezi că toată lumea te judecă. Însă o mentalitate fexibilă înseamnă să înveți și să îi ajuți și pe alții să învețe și să se dezvolte, să colaborezi, să fii empatic. Oamenii cu mentalitate flexbililă realizează că evoluția personală necesită timp, efort și ajutor reciproc.

Iată titlurile cuprinsului: „Două mentalități„, „Mentalitățile, privite în profunzime„, „Adevărul despre înzestrare și randament„, „Sport: mentalitatea învingătorului„, „Afaceri: mentalitatea și leadershipul„, „Relații: mentalitatea și dragostea„, „Părinți, profesori și antrenori: cum se formează mentalitatea?„, „Schimbarea mentalității: atelier de lucru„.

Pentru cei mai curioși dintre dumneavoastră, cititorii, am spicuit și câteva citate din „Mindset” care să vă stârnească și mai mult curiozitatea:

E mai bine să devii decât doar să fii„.

Dacă succesul te face să fii cineva, cine ești când nu-l ai?

Așa cum reiese dintr-un articol din The New York Times, eșecul a fost transformat dintr-un fapt (am dat greș) într-o identitate (sunt un ratat). Acest lucru este mai ales adevărat pentru mentalitatea rigidă„.

Mentalitatea flexibilă îi face pe oameni capabili să ia ce pot și ce au nevoie dintr-un mediu ostil„.

(…) oamenii prețuiesc înzestrarea naturală mai mult decât abilitatea dobândită. Pe cât de mult vorbește cultura noastră despre efortul individual și autoperfecționare, în sinea noastră, îi venerăm pe cei cu talent înnăscut. Ne place să credem despre campionii și idolii noștri că sunt super-eroi născuți diferiți față de noi. Nu ne place să-i considerăm oameni relativ obișnuiți care au ajuns extraordinari„.

(…) semnul distinctiv al unui campion este abilitatea de a câștiga atunci când lucrurile nu merg chiar așa cum ar trebui – atunci când nu joci bine și emoțiile tale nu sunt cele potrivite (…)„.

(…) adevărata încredere în sine înseamnă curajul de a fi deschis – de a primi cu căldură schimbarea și ideile noi, indiferent de sursa lor. Adevărata încredere de sine nu se reflectă într-un titlu, un costum scump, o mașină extravagantă sau o serie de achiziții. Este dată de mentalitate: de disponibilitatea ta de a crește„.

(…) leadershipul înseamnă dezvoltare, pasiune, și nu strălucire„.

(…) oamenii cu mentalitate rigidă sunt mai predispuși la a fi timizi. Acest lucru are sens. Mentalitatea rigidă sădește griji cu privire la a fi judecat, și acest lucru te poate face mai rușinos și mai temător„.

Dacă părinții vor să le dăruiască ceva copiilor lor, cel mai nimerit ar fi să-i învețe să agreeze provocările, să se lase intrigați de greșeli, să nu se dea în lături de la efort și să învețe lucruri noi. Astfel, copiii nu vor ajunge dependenți de laude. Și vor avea o viața întreagă în fața pentru a-și consolida încrederea în sine„.

Viteza și perfecțiunea sunt inamicii învățării unor lucruri dificile (…)„.

Să nu-ți judeci copilul! Învață-l! Învățarea e un proces„.

Când studenții nu știu cum să facă ceva ce alții știu, decalajul pare de nedepășit. Unii pedagogi încearcă să-și asigure elevii că sunt bine așa cum sunt. Profesorii cu mentalitate flexibilă le spun elevilor adevărul și apoi îi învață cum să acopere decalajul„.

Lasă un comentariu

 

Comentarii