Cercetările arată că, cei mai mulți oameni se plâng cam o dată pe minut în timpul unei conversații obișnuite. Este tentant, sa te lamentezi, deoarece pe moment te simti bine. Dar asemenea multor lucruri care sunt plăcute – cum ar fi fumatul sau un pic de șunculiță la micul dejun – lamentările nu sunt bune pentru individ pe termen îndelungat.

Creierului ii place să fie eficient și nu vrea să-și îngreuieze munca mai mult decât e cazul. Atunci când ne plângem de ceva în mod repetat, neuronii formează ramificații prin care se unesc între ei pentru a facilita fluxul de informații. Acest lucru înlesnește repetarea comportamentului în viitor. Vei ajunge să te plângi în mod firesc și nici măcar nu vei realiza asta. Vă amintiți, doar, arhicunoscutul proverb cu „repetiția e mama învățării„…




Nu-ți poți învinui creierul pentru ceea ce face. Cine ar vrea să construiască un pod de unică folosință de fiecare dată când trebuie să traverseze un râu? E mult mai logic și firesc să vrei să construiești un pod trainic. Așa că neuronii formează conexiuni permanente.

Dacă ești nemulțumit de o mulțime de chestii în prezent, atunci tinzi să fii la fel de nemulțumit și pe viitor. Astfel, nemulțumirile repetate modifică structura creierului făcându-l mai predispus la nemulțumiri ulterioare. Așa că în timp, vei simți că este mult mai ușor să fii o persoană negativistă decât una optimistă, indiferent de circumstanțe. Lamentările vor fi parte integrantă din personalitatea ta, ceea ce va avea repercusiuni asupra felului în care ești perceput de ceilalți.

În final, tot acest proces are un schepsis. Lamentările afectează și alte zone ale creierului. Cercetătorii de la Universitatea Stanford au demonstrat că lamentările repetate micșorează hipocampul. Hipocampul face parte din sistemul limbic și joacă un rol important în trecerea informației din memoria de scurtă durată în memoria de lungă durată precum și în navigarea în spațiu. O degradare a hipocampului este de temut, având în vedere că el este printre primele regiuni ale creierului afectate de Alzheimer, având simptomele inițiale de pierdere a memoriei și dezorientare. Indivizii cu probleme hipocampale bilaterale suferă uneori de amnezie anterogadă, adică inabilitatea de a crea și reface amintiri noi.

Lamentările primejduiesc sănătatea individului

Nu este o exagerare să spunem că lamentările provoacă leziuni ale creierului, iar asta nu e tot. Când te plângi, corpul eliberează cortizol, hormonul stresului. Cortizolul (hidrocortizon) este produs de glanda suprarenală. Acesta este eliberat ca răspuns la stres și la înregistrarea unui nivel scăzut de glucocorticoizi în sânge. Rolul său principal este de a crește cantitatea de zahăr din sânge prin intermediul gluconeogenezei, precum și de a suprima răspunsul sistemului imunitar, de ajutor în metabolismul grăsimilor, proteinelor și carbohidraților. Prin faptul că el are rolul de a crește tensiunea arterială și nivelul de zahăr din sânge, pregătește corpul ca să scape de un pericol sau ca să se apere. Deci cortizolul are legatură cu sistemele care sunt esențiale pentru supraviețuirea imediată.
Tot cortizolul suplimentar, eliberat prin lamentari infinite, afectează sistemul imunitar și te face mai sensibil la nivelul ridicat de colesterol, la diabet zaharat, boli de inima și obezitate. Face și creierul mai vulnerabil la accidente vasculare cerebrale.

Toți cei din jur sunt afectați de lamentări

Din moment ce oamenii sunt în mod inerent ființe sociale, creierul nostru imită, în mod natural și inconștient, stările celor din jur, în special oamenii alături de care ne petrecem o mare parte din timp. Acest proces se numește oglindire, și este baza abilităților noastre empatice. Faptul de a te plânge seamănă mult cu fumatul pasiv. Sau, cum spun spiritualiștii, energiile care se aseamănă se atrag. Așadar, mare atenție la cei cu care ne petrecem timpul. Feriți-vă de oamenii care găsesc probleme la orice solutie. Cei care se tot victimizează, vor să obțină milă, treabă care îi face să se simtă mult mai bine. Fiecare om care se victimizează este un potențial vampir energetic. Văicărelile celorlalți, unele din ele foarte bine mascate, în citate despre viață, în așa zisele cunoștințe despre tot felul de conspirații, nu fac decât să vă secătuiască de energie. Gânditi-vă, dacă o persoană fumează, ați fi dispuși să stați cu ea toată ziua și să inhalați fum la mâna a doua? Ați lua distanță. Și e la fel de recomandat să faceți asta și cu cei care se văicăresc și se victimizează în mod constant.

Există și soluții

La fel ca și fumatul, băutul in exces, și vizionarea televizorului timp indelungat, văicăreala e dăunătoare. Există niște soluții de a pune capăt lamentărilor. Urmându-le, veți culege beneficii fizice, și mentale care apar pe fondul unei stări pozitive.

Există două lucruri pe care le poți face atunci când vă apucă nevoia de văicăreală. Unul ar fi să cultivați o atitudine de recunoștință. Când simțiți nevoia să vă lamentați, mutați atenția la ceva pentru care simțiți recunoștință. Nu cred că merge să vă gândiți că sunt oameni în lume care mor de foame și de sete și că situația dumneavoastră e mult mai bună. Găsiți altceva, dintr-o realitate mai apropiată și care nu se bazează pe o comparație cu răul altora. Când contemplați lucrurile pentru care sunteți recunoscători hormonul stresului (cortizolul) scade cu 23%. Din cercetările efectuate la Universitatea din California, Davis, reiese că persoanele care au exersat zilnic un sentiment de recunoștință și-au îmbunătățit starea de spirit, iar anxietatea le-a scăzut în mod substanțial datorită nivelurilor scăzute de cortizol. De fiecare dată când vă confruntați cu gânduri negative sau pesimiste, folosiți recunoștința pentru a schimba vitezele și gânditi-vă la ceva pozitiv. În timp, atitudinea pozitivă va deveni un mod de viață.

Al doilea lucru pe care-l puteți face – și numai atunci când aveti ceva despre care cu adevarat merită să vă plângeți – este de a vă angaja într-o soluționare. În principiu toată lumea se plânge dar nimeni nu face nimic concret. Așa că protestați cu un scop. orientat spre soluții:

1. Faceti-vă o idee clară în privința lucrurlui despre care vă plângeți. Înainte de a începe să protestați despre nemulțumirile dumneavoastră, identificați un scop. Nu vă plângeți doar de dragul de a vă plânge.

2. Începeți cu ceva pozitiv. Pare ciudat sa începi o plângere cu un compliment. Dar o primă remarcă pozitivă menține oponentul în defensivă. De exemplu, înainte de o plângere cu privire la proasta calitate a serviciilor cu clienții, ați putea spune ceva de genul „am fost clientul vostru un timp îndelungat și am fost întotdeauna încântat de prestația voastra, însă acum… „.

3. Fiți la obiect. Când faceți o plangere nu e recomandat să enumerați toate neplăcerile minore avute în decursul anilor. Nu fiți nevasta care dupa 20 de ani de căsnicie își aduce aminte la o ceartă cum Gigel al ei n-a dus gunoiul în ziua cutare când era rândul lui și n-a ridicat colacul la WC acum 10 ani cand se îmbătase cu prietenii. Faceți referire doar la situația actuală, cât mai clar posibil. În loc să spuneți: „cutare angajat al tău a fost grosolan cu mine„, descrieti exact ceea ce a făcut angajatul care părea nepoliticos.




4. De asemenea, încheiați într-o manieră pozitivă. De exemplu, dacă sfârșiți prin a le spune că nu veți mai face acolo cumpărături niciodată, persoana care ascultă nu găsește nimic motivant în a rezolva reclamația, pentru că oricum v-a pierdut de client. În acest caz vă plângeți de pomană, fără nici un alt scop decât o simplă văicăreală. În schimb, împrospătați-vă scopul dar și speranța că doleanța dumneavoastră poate fi rezolvată: „Aș fi bucuros să vă pot ajuta cumva ca să menținem intactă relația.

Acestea fiind spuse, baftă! Și nu uitați că este de o mie de ori mai bine sa fii optimist și să te înșeli decât să fii pesimist și să ai dreptate.

Surse:

  • http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/small-business/sb-growth/how-complaining-rewires-your-brain-for-negativity/article31893948/
  • https://ro.wikipedia.org/wiki/Hipocamp
  • https://ro.wikipedia.org/wiki/Cortizol